Archief
 flj-lo-ill-collage-kleur 2016-2017 CREATURE CRAZESM

Slinger als een aap, vlieg als een vleermuis of spring als een kikker tijdens het FIRST® LEGO® League Jr. CREATURE CRAZESM seizoen. In de dierentuin, op de boerderij en zelfs in je eigen achtertuin kom je allerlei dieren tegen. Meer dan 40.000 kinderen duiken in deze wondere wereld van het dierenrijk. Wat wil jij leren over harige, gevleugelde en geschubde dieren?

CREATURE CRAZESM Challenge

 WasteWise_FNL-small 2015-2016 WASTE WISESM

FIRST® LEGO® League Jr. teams leren dit seizoen dat iets weggooien nog maar het begin is. Tijdens het 2015-2016 WASTE WISESM Challenge zullen 34.500 kinderen van 6 tot 9 jaar uit 18 landen op een geheel nieuwe manier naar afval kijken. Van vermindering en hergebruik van afval tot aan recycling om er nieuwe producten van te maken. De kinderen komen er achter wat afval produceren nu echt betekent. Bereid je voor om wijs in afval te worden!

WASTE WISESM Challenge

 Slider_ThinkTank_JrFLLCMYK 2014-2015 THINK TANKSM

Er valt altijd iets nieuws te leren, daar komen de FIRST® LEGO® League Jr. teams dit seizoen achter. In 2014-2015 wordt de FIRST® LEGO® League Jr. THINK TANKSM Challenge georganiseerd, hier doen meer dan 26.000 kinderen van 6 tot 9 jaar uit 14 landen aan mee. De kinderen gaan kijken hoe het onderwijs er uitziet in de praktijk van alledag. Bereid je voor om deze uitdaging aan te gaan!

THINK TANKSM Challenge

 Disaster-Blaster-Logo-SM 2013-2014 DISASTER BLASTERSM

Het weer is er elke dag. Onze planeet beweegt en verandert al duizenden jaren. Maar als het weer of de manier waarop de planeet beweegt schade toebrengt aan gebouwen of mensen in gevaar brengt, dan noemen we dit een natuurramp. Natuurrampen zijn er in alle soorten en maten en komen in elk deel van de wereld voor. Elk jaar komen bijna 250 miljoen mensen in aanraking met een natuurramp.

DISASTER BLASTERSM Challenge

 Super Seniors SM 2012-2013 SUPER SENIORSSM

Je wordt iedere dag ouder: vanaf het moment dat je geboren wordt tot op de dag van vandaag. In het begin betekende dat groeien, leren lopen, leren praten en de wereld om je heen leren kennen. Je groeit van baby tot peuter tot kind tot tiener tot volwassene en dan tot oudere. Jullie opdracht dit seizoen is om ht laatste stadium van groeien te onderzoeken: Hoe is het om een oudere te zijn?

SUPER SENIORSSM Challenge

 snack-attack 2011-2012 SNACK ATTACKSM

Kunnen FIRST® LEGO® League Jr. teams de wetenschap beheersen om veilig voedsel te bereiden? Met het challenge thema van 2011 SNACK ATTACKSM, zullen meer dan 12.000 kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar uit 5 landen het onderwerp van voedselveiligheid “hands on” benaderen, door na te gaan hoe een goede bereiding en opslag kan helpen ons gezond te houden. Teams zullen leren over eenvoudige machines door een model te maken van LEGO® elementen voorzien van een gemotoriseerd bewegend deel. Ook maken de teams een ‘Laat Zien’ poster om hun SNACK ATTACKSM bevindingen uit te beelden.

SNACK ATTACKSM Challenge 

 fll-2010-logo-cmyk 2010-2011 BODY FORWARDSM

Wat heeft een kippenei te maken met een robot? Of de cel van een rups met een
computer? Het antwoord? Het is allemaal Biomedische Technologie!
Twee moeilijke woorden die gaan over het beter maken van zieke mensen.
Maar wat is Biomedische Technologie eigenlijk?
• Als een groep mensen samenwerkt om een nieuwe manier te vinden om iemand
die ziek is beter te maken, dan is dat Biomedische Technologie.
• Als deze groep mensen niet alleen maar dokters zijn, maar ook onderzoekers,
of ingenieurs dan is dat Biomedische Technologie.
• Als het deze knappe koppen lukt om nieuwe manieren te vinden om gewonde
mensen te helpen, is dat Biomedische Technologie.
• Als ze nieuwe manieren ontdekken om gezond te blijven, is dat Biomedische Technologie.
• Als ze instrumenten of apparaten uitvinden voor dokters en verpleegkundigen,
is dat Biomedische Technologie.
Wist je dat Biomedische Technologie helemaal niet nieuw is? Heel lang geleden bestond het
al. Archeologen hebben een mummie ontdekt met een kunstteen van 3000 jaar oud! En een schedel van 5000 jaar oud, waar een hersenoperatie op is uitgevoerd. Dokters, wetenschappers en ingenieurs werken dus al heel lang samen. Wist je dat in vaccins – dat zijn die prikken die je krijgt om niet ziek te worden – hele kleine dode of zwakke beestjes zitten van de stof die je ziek kunnen maken? Dit heten ziektekiemen. Deze ziektekiemen helpen je lichaam om de ziekte bestrijden. En wist je dat die dode en zwakke ziektekiemen gemaakt worden in kippeneieren? En dat Biomedische ingenieurs nu proberen of dat ook in de cellen van een rups kan? Ze denken dat de ziektekiemen daar sneller groeien waardoor de vaccins sneller klaar zijn. Stel je eens voor, ze groeien medicijnen in de cellen van een rups!

BODY FORWARDSM Challenge

 smart_move_-_full_color_rgb_for_web_and_monitors_use1 2009-2010 SMART MOVESM

Iedere dag gaan mensen, dieren en dingen van de ene plek naar de andere. Jullie gaan naar school. Jullie gaan naar het park. Jullie bezoeken vrienden en familie. De boeken die jullie lezen, gaan van de plek waar ze gemaakt zijn naar jullie. Het speelgoed waar jullie mee spelen, komt van de fabriek naar de winkel en dan weer naar de plaatsen waar jullie spelen. Het voedsel dat jullie eten, komt van de boerderij naar jullie toe. De dingen die we elke dag gebruiken, reizen:

  • Over snelwegen
  • Over paden en routes
  • Over treinsporen
  • Stroomopwaarts en –neerwaarts langs rivieren
  • Over oceanen
  • Over bergen en woestijnen
  • Door de straten waar jullie wonen

Denk nu aan je favoriete shirt. Het heeft gereisd! Zaadjes hebben naar een boerderij gereisd. Delen van planten hebben gereisd om tot garen te worden verwerkt. Het garen heeft gereisd om tot stof te worden verwerkt. De stof heeft gereisd en is een shirt geworden. Het shirt is naar het pakhuis gereisd. Het shirt is naar de winkel gereisd. Het shirt reisde naar jou. Elke dag dat je het draagt zal het shirt opnieuw reizen.
Hoe is het naar al deze plaatsen gegaan? Jullie uitdaging is om te ontdekken hoe mensen, dieren en dingen zich verplaatsen of vervoerd
worden om naar jullie toe te komen.

SMART MOVESM Challenge 

 cc-2008 2008-2009 CLIMATE CONNECTIONSSM

Het weer wordt gemeten in korte lengtes van tijd (uren en dagen), maar het klimaat is het gemiddelde weer en dat verandert over vele jaren op dezelfde plaats. We kunnen uit ons raam kijken en zien hoe het weer elke dag verandert of we kunnen het weer zien op de weerberichten om te besluiten wat we morgen aan zullen doen. We hebben gegevens nodig die over tientallen jaren zijn verzameld om te begrijpen hoe het klimaat aan het veranderen kan zijn.

We meten het klimaat omdat deze informatie ons helpt bij het nemen van beslissingen. Het helpt boeren zodat zij weten wanneer ze maïs moeten planten. Deze informatie wordt ook gebruikt om te kijken hoe het klimaat de economie en toerisme beïnvloed maar help ons ook bij voedsel- en watervoorraden, overstromingen, het bedwingen van ziekten, en vele milieuvraagstukken.

Waarom is het klimaat zo belangrijk voor ons. Doordat we steeds meer leren van de complexe klimaat van de aarde, zullen we in staat zijn om nu en in de toekomst samen te werken om duurzame oplossingen te ontwikkelen die goed zijn voor ons allen en de wereld waarin we leven zullen blijven verbeteren.

We willen dat jullie leren hoe wetenschappers het klimaat bestuderen en dat jullie ons vertellen hoe je het zou kunnen bestuderen! Jullie uiteindelijke producten zullen een MODEL en een POSTER bevatten.

CLIMATE CONNECTIONSSM Challenge

 pp-2007 2007-2008 POWER PUZZLESM

Elke dag maken wij keuzes op het gebied van energie. We verwarmen onze huizen, voorzien auto’s van brandstof, laden onze mobiele telefoon op, computers worden van stroom voorzien, en zelfs het downloaden van muziek naar onze iPods kost energie. Maar hoe beïnvloeden onze persoonlijke energie keuzes het milieu, de economie en het leven op aarde? Onderzoek hoe de energieproductie en verbruik keuzes invloed hebben op de planeet en onze kwaliteit van leven vandaag, morgen en voor toekomstige generaties.

We gebruiken allemaal elektriciteit en elektriciteit komt niet zomaar uit een stopcontact in de muur. In sommige gebieden wordt kool er brandt om elektriciteit op te wekken. Sommige gebieden gebruiken windkracht. Andere gebruiken kernenergie. Nadat de stroom is opgewekt, moet het naar ons vervoerd worden zodat we het kunnen gebruiken.

We willen dat je kijkt naar hoe jij energie gebruikt en zoek daarna uit hoe deze bij jou is gekomen!

POWER PUZZLESM Challenge 

 

Wist je dat je zelf een vulkaanuitbarsting kunt maken?